Iek liep diek - Reisverslag uit Magnano, Italië van Hanneke Schenkels - WaarBenJij.nu Iek liep diek - Reisverslag uit Magnano, Italië van Hanneke Schenkels - WaarBenJij.nu

Iek liep diek

Door: Hanneke Schenkels

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

08 September 2014 | Italië, Magnano

Maandag 8 september: de tweede les Italiaans startte vanmorgen weer stipt om 8.00 uur. Het lijkt wel werk, maar er waren wel tijden dat ik op mijn werk minder gelachen heb dan ik nu doe met Francesco. Hij heeft veel humor. We spreken nu nog veelal engels omdat er met mijn beperkte kennis van het Italiaans geen redelijk gesprek te voeren is. De lestijd stof gaat wel erg snel, maar dat betekent tevens, dat ik na iedere les (3 uur) nog uren werk heb om alle info te verwerken en de oefeningen te maken. Alle nieuwe kennis geeft mij wel de vrijheid om Italiaans te praten en er zijn hier zoveel leuke, graag lachende mensen in b.v. de winkels, op de markt en aan de bezinepomp, dat fouten zeer charmant worden verbeterd.
Een van mijn eerste ervaringen van Italiaans spreken was op een markt, waar ik een trui zag in de maat XL. Ik wilde vragen of de trui er ook kleiner was, maar vroeg naar een grotere, tot grote ontsteltenis van de marktkoopman. Hij had wel erg veel geduld bij het uitleggen dat een trui più grande alleen maar groter was en zeker niet zou passen.
Ik woon in een doodlopend straatje, een lus, waardoor ik meestal langs dezelfde kant naar boven rijd en langs de andere kant naar beneden, omdat de bochten dan gemakkelijker te nemen zijn. Jullie zouden overigens nog trots op mij zijn als ik eens een dagje een camera op mijn auto kon monteren!
Vuilnis breng ik te voet naar beneden en zowel met de auto als te voet kom ik iedere dag dezelfde man tegen. Telefonerend, rokend etc., gewoon wat hij thuis niet mag.
Toen hij mij aansprak en ik desgevraagd vertelde dat ik hier ben om de taal te leren vertelde hij trots, dat hij goed frans en engels spreekt, doordat hij in Afrika heeft gewerkt. Ook een beetje duits vertelde hij en gaf onmiddellijk een voorbeeld van woorden die hij kent: “iek liep diek” en door zijn grijnzen werden zijn 2,5 tand en kies zichtbaar.
Van mijn huisbaas krijg ik iedere dag de krant en hij controleert of ik wel televisie kijk, want dat is goed voor de taal. Franco en zijn vrouw Anna Maria kunnen nauwelijks wachten tot eind van de week, de termijn waarop ik gezegd heb met hen gesprekken te willen starten. Mijn woordenschat en lef groeien per dag dus dat moet wel lukken.
En zo rijgen de dagen zich aaneen tot kleurrijke belevenissen met hier en daar ook wel lastige momenten, maar dat was ook de uitdaging!
Morgen weer een nieuwe dag: ciao a tutti.

  • 08 September 2014 - 22:15

    Margot De Bekker:

    Hallo Hanneke,
    Wat een leuke verhalen....
    Je kunt ook nog schrijfster worden. Eat, Love, Pray, ik zie het je zo doen.
    Naast aftellen tot mijn mannetje weer thuis komt, ben ik toch vooral eerst aan het aftellen om me lekker een weekje bij jullie te voegen. Dat gaat ook veel sneller.
    Nog 16 dagen...
    Groetjes,
    Margot

  • 08 September 2014 - 22:25

    Anneke:

    goh, Hanneke wat een erg leuke verhalen: ik geloof dat je snel vorderingen maakt als ik dat zo lees, knap hoor, heel leuk dat je dat doet! Groetjes,
    Anneke.

  • 09 September 2014 - 17:09

    Marijke :

    Wat een leuke en gezellige verhalen Han. Zo kunnen we goed meeleven met wat je doet en meemaakt. Het is wel hard werken zo te lezen. Heb je ook wel een beetje vakantiegevoel? Moet met zo'n mooie omgevinf toch ook wel lukken denk ik. En marktjes bezoeken is een ultieme vakantie aangelegenheid toch?
    Liefs, Marijke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanneke

Actief sinds 02 Sept. 2014
Verslag gelezen: 173
Totaal aantal bezoekers 11904

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2014 - 08 Oktober 2014

Italiaans in Italie

Landen bezocht: